Tri, dva, jeden… Zvonííí!
Začiatok školského roka sa spája u mnohých rodičov s obavami z nárastu každodenných povinností. Či chceme, či nie, škola je tá, ktorá určuje, kedy má dieťa vstať, čo má cez deň robiť, kam má ísť a kedy si má ľahnúť do postele. Deň má len dvadsaťštyri hodín. Nedá sa nafúknuť. Ako dobre. Pochybujem, že by sme využili tie zvyšné hodiny na oddych. Našli by sme si naň čas?
Často zisťujeme až večer, čo všetko sme chceli urobiť a neurobili sme to. Prečo? Nestihli sme. Pri podrobnejšom skúmaní všetkých našich činností by sme objavili čiernu dieru. Tak by sa dal nazvať čas, ktorý sme mali k dispozícii, no nevyužili sme ho. Ako si správne zadeliť čas, aby sme zvládli v rodine učenie, domáce úlohy a pritom nestratili spoločné záujmy prospešné pre celú rodinu?
Denný harmonogram
Uľahčí vám organizáciu dňa hlavne vtedy, ak máte viac školopovinných detí, z ktorých každé prichádza inokedy domov. Rozpis dňa môže vyzerať aj takto: na obdĺžniky z farebného papiera napíšeme meno dieťaťa a prvý údaj, ktorým je príchod zo školy. Ak obeduje doma, zaznačíme čas obeda, potom nasledujú ostatné činnosti. Pre staršie deti môžu byť formulované všeobecne, tým mladším radšej presne vypíšte, čo majú robiť – hrať sa so súrodencami, vyniesť kôš, prečítať text v čítanke, bicyklovať sa a podobne.
Dbajme o to, aby sme dosiahli v rozpise vyváženosť učenia, domácich prác a hry. Aby si dieťa lepšie zapamätalo, čo ho najbližšie čaká, priradíme jednotlivým činnostiam symbol vystihujúci danú činnosť (pre hru zvolíme loptu, pre učenie knihu, pre domáce práce metlu) alebo ich farebne odlíšime. Takéto vizuálne rozčlenenie je vhodné najmä pre mladšie deti, ktoré práve nastupujú do školy a ešte nevedia čítať.
Jedálny lístok
Poznáte to. Otvoríte chladničku a akoby mimochodom sa spýtate – čo urobím na raňajky? A hovoria vám niečo aj cirkusy s desiatou? Jeden by chcel maslový chlieb, druhý chce na maslo aj lekvár a tretí chce bez masla, ale s medom? Dosť! Jedálny lístok vám pomôže zbaviť sa častej otázky a ešte väčšej bezradnosti, keď zistíte, že vám niekto zjedol šunku, ktorú ste mali pripravenú k zapekaným fliačkom.
Vďaka rozpisu jedál presne viete, čo máte kúpiť. Všetko, čo je v chladničke, sa dostane na tanier či do hrnca. Potravinám neuplynie doba trvanlivosti a vy sa potešíte, že nemusíte nič vyhadzovať. Myslite na to, že každé dieťa má svoje obľúbené i menej obľúbené jedlá. Snažte sa preto zostaviť jedálny lístok tak, aby si v ňom každý našiel svoju lahôdku. Rozpis jedál umiestnite v kuchyni na viditeľnom mieste, aby aj deti ráno videli, na čo sa môžu tešiť po príchode zo školy.
Spájajte činnosti
Je to vraj doména žien. Dokážu robiť viac činností naraz. Nie je zriedkavosťou, že žena obracia jednou rukou palacinku a v druhej držiac učebnicu slovenského jazyka diktuje školákovi diktát. Takéto poňatie zdvojenej činnosti je tiež prínosom a dokáže ušetriť čas, ale poďme sa pozrieť na spájanie činností z iného uhla.
Veziete deti na krúžok. Skutočne urobíte len to? Odveziete dieťa a čakáte? Na čo? Kým sa krúžok skončí a dieťa zas odveziete domov? Namiesto čakania sa dá ísť na nákup. Ak máte so sebou ešte ďalšie deti, nákupy sa budú realizovať ťažšie, takže ich môžete úplne vypustiť. Nikam nechoďte. Vezmite so sebou hračky, pastelky, knihy a buďte tu len pre ne. Aj mladšie dieťa potrebuje zažiť chvíle, keď má rodiča len pre seba. Zvlášť vtedy, keď máte doma prváčika a veľkú časť svojho času venujete práve jemu. Čas čakania sa dá využiť i na relax. Hoďte si do tašky rozčítanú knihu, nalejte si kávu z termosky a verím tomu, že veľmi rýchlo zabudnete na to, že nie ste v kaviarni, ale v miestnej ZUŠ-ke.
Na to, aby sme mohli tieto predchádzajúce body aj realizovať, potrebujeme zopár praktických pomôcok. Pomáhajú zorientovať sa v čase i priestore, pretože nám presne povedia, kde sa kto nachádza. A to je veľmi dôležitý údaj, od ktorého sa bude vyvíjať terajšia i budúca aktivita.
Nástenka
Umiestnite ju na viditeľné miesto v detskej izbe, aby ju mali deti stále na očiach. Dá sa zakúpiť v obchode, no pri troche šikovnosti si ju dokážete vyrobiť s deťmi sami. Nástenka musí obsahovať základné informácie – rozvrh hodín s časovým údajmi trvania jednotlivých vyučovacích hodín, rozpis krúžkov, prípadne iných voľnočasových aktivít. Znesie aj samolepiace papieriky s dôležitými oznamami. Nástenka vám tak prezradí, či ešte môžete zamiesiť cesto na koláč, alebo sa treba ponáhľať po dieťa do školského klubu.
Kalendár
Ďalšou užitočnou pomôckou, ktorá nesmie chýbať v žiadnej zodpovednej domácnosti, je kalendár. Je jedno, či zvolíte stolový, alebo nástenný. Dôležité je, aby bol čo najväčší. Dôvod je prostý: čím väčší rozmer, tým väčšia pravdepodobnosť, že si ho niekto všimne. Kalendár však neslúži ako dekorácia písacieho stola či zaujímavý plagát na stene. Plní dôležitú motivačnú funkciu. Dieťa si zapisuje do kalendára udalosti, ktoré ho čakajú. Okrem návštevy zubára si tu zaznačí aj oslavu narodenín svojho kamaráta alebo rodinný výlet. Od pondelku vidí, čo príjemné ho čaká a na čo sa môže tešiť.
Časovač
Áno, viem. Ide o pomôcku, ktorá má v kuchyni svoje nezastupiteľné miesto. Zvukový signál nám neraz zachráni jedlo pred pripálením a aj vďaka včasnému upozorneniu sú naše koláče krásne nadýchané a chuťovo lahodné. Časovač nás upozorní, keď máme jedlo vypnúť. Na podobnom princípe bude úspešne fungovať aj na písacom stolíku. Dieťa musí najprv „zapnúť“, po uplynutí času a zaznení zvukového signálu môže vypnúť a vzniká mu právo na oddych. Takéto akustické vymedzenie trvania činností dáva dieťaťu možnosť pracovať v malých krokoch. Kladieme dieťaťu čiastkové ciele, ktoré ho neunavia, lebo netrvajú dlho, a dieťa zároveň vidí, čo stihlo vykonať za danú dobu.
Môžete ísť na to aj takto: Oznámte deťom, že ich chcete vziať so sebou do obchodu a plánujete im niečo kúpiť. Snažte sa udržať ich prirodzenú zvedavosť až do momentu, keď ich postavíte pred regál s kuchynskými minútkami. Ak ste doposiaľ nepoužívali v kuchyni časovač, budú milo prekvapené novou hračkou. Ak už vedia, o čo ide, povedzte im, že odteraz budú mať svoj vlastný časovač.
Výber je naozaj široký. Na trhu máme jabĺčka, citróny, paradajky a dokonca nájdete aj také, ktoré vôbec nesúvisia s kuchyňou, napríklad lienka, sliepočka či prasiatko. Po príchode domov môžete nového pomocníka hneď vyskúšať. Na časovači nastavte päť minút a nezabudnite sa spýtať: „Kto si prvý stihne upratať oblečenie skôr, ako zazvoní sliepočka?“ Deti v ranom veku majú rady súťaženie, no v motivácii musíte pokračovať ďalej. Napríklad tým, že budete zapisovať priebežné výsledky a na konci týždňa dostane najlepší borec odmenu.
Všetci niečo urobme
Komu by sa chcelo ešte niečo robiť večer po celom dni plnom povinností a práce? Napriek celodennej únave je dobré zmobilizovať celú rodinu, aby urobil každý člen aspoň jednu celkom malú službu súvisiacu s chodom nasledujúceho dňa. Ide o malé činnosti, ktoré dokážu aj deti a nezaberú veľa času. Iba pár minút.
Ak si zrátate, koľko by vám trvali tieto činnosti zajtra, získate polhodinu na prechádzku, knihu, rozhovor či inú príjemnú činnosť. Ako to vyzerá v praxi? Jeden urobí nátierku k raňajkám, druhý ošúpe zemiaky k obedu, tretí naplní práčku a nastaví ju tak, aby bolo o ôsmej oprané, dvaja vyberú bielizeň zo sušičky, poskladajú a odložia každému do skrine, ďalší nachystá oblečenie pre škôlkarov, … možností je veľmi veľa.
Sme na začiatku. Prajem vám vydarený štart. Určite nepôjde všetko tak, ako si naplánujete a zapíšete do vašich harmonogramov. Nevadí. Naučme sa prijímať aj vybočenia. Každé dieťa je svojské a potrebuje aj niečo viac ako len tabuľky, plánovače a rozpisy. Niečo viac ako len školskú tašku, temperové farby a jednotky v žiackej knižke.
…
Snímka: Flickr.com (CC licencia)