Sme zlí rodičia, keď necháme deti nudiť sa?

Sme zlí rodičia, keď necháme deti nudiť sa?
Čakala nás polovica soboty na štadióne v zafúkanom počasí pri Oravskej priehrade. Futbalista vo svojom živle (vo svojom tíme a vo svojich „horkokrvných“ emóciách) a malí fanúšikovia: školáčka, škôlkarka a batoľa vo svojich svetoch. Jeden školák sa rozhodol piecť so starkou koláč a ostal doma. Dievčatá sa síce vyzbrojili kolobežkami, ale na tráve pri štadióne im to nič nebolo platné. Po prvej studenej hodine z tých piatich, ktoré boli ešte pred nami, som začala byť zvedavá, ako toto dnes „dáme“…

Autorka: Martina Jokelová Ťuchová

Šuhaji na trávniku boli síce švárni, futbal napínavý – pre hráčov i pre rodičov s obhryzenými nechtami, ale aj tak som čakala, kedy príde veta: „Mamí, nudím sa!“

A ona tá veta… neprišla!

Dievčatá sa chvíľu naháňali, chvíľu skákali po zemi i tatinovi na chrbát. Potom si vymysleli rozcvičku a „cválanie“ po tráve. Došlo aj na mlynské kolesá. Od nich nebolo ďaleko k fúrikovaniu a stojkám na hlave, pri ktorých som im asistovala. Potom si tuším naše baby spievali, tancovali – občas sa skrývali pod konármi brezy, obzerali huby, čiernu škvaru a pohybujúce sa miniatúry v tráve.

Zrazu som si uvedomila, ako dokonale sú „tu a teraz“ a naplno si užívajú prítomnosť s tým, čo majú; s tým, kde sú a ako do toho svojím chichotaním nenútene zapájajú okolie. Nepotrebujú nič navyše – dospelého, ktorý by im vymýšľal program; super hračku či umelé stimuly. Už neviem ako, začali chytať do jemnej šatky odmotanej z krku vietor. A ten ju nadnášal. Pridala som sa k hre, ktorú viedli – skúšali sme to aj so šálom. A nakoniec sme vlastne púšťali „ŠÁL-kanov“, hrali sa na plachetnice, cez šál sme preskakovali ako cez švihadlo a napokon sme si z nich spravili klbko a ako mažoretky povzbudzovali náš tím.

Možno sa dievčatá miestami aj nudili, ale po chvíli si niečo vymysleli a užívali si voľný čas vo svojej réžii.

 

Druhá situácia z čakárne u lekára: So spomínaným futbalistom sme vedeli, že to v tom nevábnom prostredí bude nadlho. V taške pripravená kniha, aj krížovka, ale ostali sme len tak sedieť. Prišla nuda a s ňou onedlho nápad: začali sme si navzájom hovoriť slovíčka odzadu a ten druhý musel zistiť, aké je to slovo. Keď máte pred sebou reklamy s krkolomnými názvami liekov či diagnóz, mozog i bránica dostávajú zabrať. Pri ďalšej návšteve lekára v čakárni môj drahý pubertiak odložil mobil do vrecka a spýtal sa:  „Mami, ideme sa hrať tie slovíčka odzadu?“

Odvtedy ma pri nepríjemnej predstave nemocničného čakania povzbudzuje skúsenosť, vďaka ktorej beriem čas v čakárni ako neplánované „rande s dieťaťom“. Som vopred zvedavá, čo zábavné či nezábavné, no potrebné, si vďaka nude vymyslíme a ako môžeme z týchto spoločných nitiek prijatého požehnania tkať hlbšie spoločné puto.

A nie je to len o nemocničnom čakaní. Je to o postoji k času – ako vnímame tento dar a ako vládzeme vnímať prítomnosť a jej príležitosti žiť naplno v súlade s Božím pozvaním.

 

V súvislosti s nudou som si spomenula na deti známych, ktoré boli u nás na návšteve. Po chvíľke hry prišli za nami „dospelákmi“ s dôležitou správou: „Teta, my sa nudíme!“ Pobavil ma v ich správe dôraz na tú nudu – že sa v ich ponímaní deje niečo hrozné. „Hmmm, a čo s tým idete robiť?“ zapojil sa do debaty manžel. Deti prekvapene zažmurkali. Možno očakávali, že ich poľutujeme a ako prvú pomoc im ponúkneme rozprávku v telke, tablet alebo „playko“. „U nás to je väčšinou tak, že keď sa niekto  nudí, môžeme mu poradiť nejaký nápad, ale keď všetko odmieta, asi to bude o niečom inom… Nuda je niekedy veľmi fajn. Vznikajú z nej nové nápady, na aké by sme inak neprišli,“ uzavreli sme tému.

Vďaka nude sa u nás udomácnili kadejaké vynálezy, trate pre formuly, skrýše z matracov a plachiet, škatuľové ponorky, balkónové pikniky a nejedna sladká dobrota. V duchu sa teraz smejem pri spomienke na vystúpenie orchestra, na ktoré nás pozvali naše chvíľu predtým „unudené“ deti. Naplno zapli reprák s metalovými skladbami v orchestrálnom stvárnení (náš druhorodený hudobný nadšenec má mimoriadne pestrý vkus), sadli si na stoličky a s plnou vážnosťou v tvári hrali na fiktívnom čele, base a husliach a metali pri tom vlasmi na pol obývačky. Keď sa do orchestra zapojil aj nadrozmerný plyšový maco, ktorým zozadu na stoličke pohybovala dcérka, bola som na gauči v kŕčoch od smiechu. Môj manžel bol na tom podobne, no stihol skonštatovať: „Ale inak sme taká normálna rodinka!“

Rátam, koľko krúžkov a organizovaných činností sa zmestí do pracovného týždňa niektorých škôlkarov v mojom okolí. Aj niekoľko za sebou v jednom dni. Náplň času v duchu „zabávať, organizovať, využiť každú minútu“. O prestimulovaných deťoch existujú mnohé výskumy, ale skúsme si urobiť takú mini domácu štatistiku: koľko času z bežného dňa môže naše dieťa len tak „existovať“ bez pripomienok, že sa niekam náhlime, že nám ide autobus, že musíme niečo stihnúť, že sa teraz treba najesť, treba urobiť toto a tamto? Koľko času mu zostáva na „vlastnú voľnú prácu“?

Sme zlí rodičia, keď necháme deti nudiť sa?

Koľko nerušených chvíľ môže venovať svojmu hľadaniu, objavovaniu, pozorovaniu, pýtaniu sa, snívaniu, chytaniu vetra do šatky a vychutnávaniu si jednoduchej Božej prítomnosti? Kedy má priestor začuť svoju myšlienku, všimnúť si tichý šepot toho, na ktorého obraz je stvorené? A ako sa to darí nám rodičom?

 

Úryvok je z našej knižnej novinky Rodičovské skratky: Objednajte si ju v našom eshope tu.

 

Viera+

Najnovší podcast+

Invalid Date

0:00