Saleziánka Miroslava Tarajová o Službe ucha: Keď volajú rehoľnej sestre, očakávajú, že sa stretnú s niečím dobrým
Konferencia biskupov Slovenska s Konferenciou vyšších rehoľných predstavených obnovili 8. marca linku, ktorú bezplatne ponúka Slovak Telekom na pomoc ľuďom na Slovensku, ktorých sa dotýka vojna na Ukrajine. Linka je v určité hodiny spustená aj v ukrajinčine a viac nám o jej fungovaní povedala koordinátorka Služby ucha sestra Miroslava Tarajová, FMA.
Kde sa vôbec začala myšlienka tejto telefónnej linky, ktorú ste nazvali Služba ucha?
Pri prvej vlne koronavírusu boli ľudia schovaní vo svojich bytoch, prvýkrát sme zažívali núdzový stav. Úzkosti, ktoré vtedy ľudia mali, podnietili niektoré sestry z rehoľných inštitútov, že by mohli pomôcť cez telefónnu linku. Nazvali to Službou ucha, zapojili sa do toho viaceré rehoľné inštitúty a veľmi sa im to osvedčilo. Tentoraz, keďže s tým už bola skúsenosť, nás oslovil otec biskup Jozef Haľko s tým, či by sme nechceli niečo také znova otvoriť. Nanovo nám Telekom obnovil bezplatnú linku a znova sa to rozbehlo.
Hlavný úmysel je spojený s vojnou na Ukrajine?
Áno. Problém úzkostí, strachu zostáva rovnaký, akurát sa zmenila príčina. Keď sme už vychádzali z pandémie, tak zrazu prišlo niečo, s čím sme sa nestretli. Vysporiadavanie sa s takýmito vecami je ťažšie zvlášť pre starších ľudí.
Využívajú ľudia túto linku?
Využívajú, ale chvíľu trvá, kým to nabehne. Nie je ich veľmi veľa, ale hlásia sa. Je dobré, ak sa to dostane k čo najväčšiemu okruhu ľudí, aby človek, ktorý to potrebuje, mohol zavolať. Zdá sa mi, že tentoraz je možné tie úzkosti a strachy spracovať aj iným spôsobom, lebo nie sme zatvorení v bytoch, nie je človek odkázaný sám na seba, na svoju úzku rodinu, ale môže to zdieľať, ide von, porozprávame sa. Je to viac rozptýlené, nie sme odkázaní len na mobilnú sieť. Ale sú takí, ktorí to využijú a potrebujú sa rozprávať.
Telefonujú skôr starší alebo mladší ľudia?
Skôr starší ľudia. Myslím si, že mladší ľudia sa s tým vedia viac vysporiadať, možno aj majú v hlave logistický plán, čo robiť, keď… Ale starší ľudia sú vo svojom domove roky a často hovoria, že oni by už nešli nikde. Preto je u nich väčšia strach aj úzkosť.
Je takým spoločným menovateľom telefonátov úzkosť a strach?
Najviac. Ľudia potrebujú niekomu odkomunikovať, čo sa deje. Nie sme úplne linka, ktorá by prezentovala nejakú humanitárnu pomoc, ale keď volajú rehoľnej sestre, očakávajú, že sa stretnú s niečím dobrým, s nejakou útechou. Alebo naozaj čakajú od rehoľníčok, že budú vypočutí, že môžu povedať čokoľvek, nikto ich za to nebude súdiť ani do toho skákať. Môžem sa vyrozprávať, poradia mi, môžeme sa spolu pomodliť. Hľadať s niekým spoločne útechu.
Táto linka je dve hodiny denne spustená aj v ukrajinčine. Využívajú Ukrajinci túto možnosť?
Zatiaľ sme mali iba jeden telefonát. Bola som aj na hraniciach a moja osobná skúsenosť je, že títo ľudia potrebujú vyriešiť základné veci a nie niekomu telefonovať, to prichádza až neskôr, keď ľudia cítia základné bezpečie, keď ich prijme nejaká domácnosť. Ale volali nám z Maďarska na túto linku v ukrajinčine, kde bol starší manželský pár, ktorý ničomu nerozumel. Nejakým spôsobom sa dostali k tejto linke a boli veľmi radi, že sa mohli porozprávať.
Keby ste mali urobiť reklamu na túto linku, koho by ste na ňu pozvali?
Niekoho, kto sa chce porozprávať s duchovnou osobou, cíti, že sa chce porozprávať s niekým, kto je zasvätený Bohu, že nechce rozprávať len so psychológom alebo linkou pomoci, kde ho čaká laik. Môžu to byť ľudia, ktorí majú niekoho v domácnostiach a chcú sa o tom s niekým porozprávať, aké to je, aké to prináša plusy aj limity. Môžu to byť priamo ľudia z Ukrajiny. Alebo ľudia, ktorí prežívajú úzkosť alebo strach z toho, čo sa momentálne deje. Prípadne niekto, kto sa chce o tejto situácii porozprávať a chce sa na to pozrieť aj z určitého duchovného hľadiska. Dá sa o tom porozprávať.
…
Linka je k dispozícii od pondelka do piatku v čase od 9.00 do 21.00 na bezplatnom telefónnom čísle 0800 188 610. V ukrajinskom jazyku každý deň od 12.00 – 14.00.