Psychológ Michal Božík: Ak vaše dieťa hrá počítačovú hru, hrajte s ním
Pracoval ako učiteľ na základnej škole, neskôr dizajnoval hry v Pixel Federation a aktuálne pôsobí vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie. S psychológom Michalom Božíkom sme sa rozprávali aj o tom, či je vhodné, aby deti investovali svoje vreckové do nákupov príslušenstva v online hrách a kedy by po hraní hry mala nasledovať reflexia.
Ako psychológ sa venujete najmä videohrám. V čom vidíte ich najväčšie benefity?
V prvom rade je slovo videohra veľmi všeobecný pojem. Existuje množstvo žánrov, druhov a typov. Ich výhody však rád rozdeľujem do štyroch oblastí. Tá prvá je intelektuálna, potom emocionálna, sociálna a nakoniec morálna.
Čo teda vedia – nazvime to digitálne hry – ponúknuť v intelektuálnej oblasti?
Najväčším mýtom pri predstave hry, ktorá rozvíja intelekt, je asi to, že sa dieťa bude učiť konkrétnu vec, napríklad ypsilony či hlavné mestá. Pritom v praxi je to viac o nadobúdaní zručností. Hra je súbor problémov, ktoré pripravuje dizajnér pre svojho hráča. A práve to riešenie problémov považujem za najdôležitejšie. Keď je problém príliš jednoduchý, hra hráča nudí, keď je príliš zložitý, frustruje ho. Dizajnéri hier sa snažia nájsť balans, aby ich produkty boli pre hráčov výzvou. Aby išli vždy trošku nad ich aktuálne schopnosti. Okrem riešenia problémov považujem za dôležité spomenúť aj rozvoj pamäti, rýchlosť či postreh.
A čo rozvoj emocionálnej oblasti? To si neviem celkom predstaviť…
Je toho viac, ale určite by som zdôraznil schopnosť zvládať frustráciu. Pri hre človek narazí na problém, ktorý je náročný a ktorý nevie zvládnuť na prvý pokus. Občas musí hráč istú pasáž zopakovať aj stokrát, aby sa dostal ďalej, a to môže byť veľmi frustrujúce. V tomto zmysle práve hra učí zvládať emócie, ktoré frustrácia spôsobuje. Tým, že je hráč opakovane vystavený frustrácii, musí sa prekonať, nevypnúť hru a neodísť, upokojiť sa a pokúsiť sa posunúť ďalej.
Spomenuli ste aj sociálnu oblasť.
Tam sú asi najlepším príkladom online hry. Hráči rozvíjajú komunikáciu, spoluprácu alebo testujú súperenie. Špecifickou skupinou sú Multiplayer Roleplay Games, kde hráči hrajú v stálom svete, stretávajú sa medzi sebou, tvoria nejaké skupiny. Keď sa hráč stane vedúcim takejto skupiny, získava zároveň možnosť naučiť sa rôzne zručnosti. V reálnom svete sa nestane šéfom firmy šestnásťročný tínedžer, ale v tom virtuálnom sa ním stať môže. Vyskúša si manažovanie tímu, a to môže vyzerať podobne ako manažovanie projektu či menšej firmy v reálnom živote.
CHCETE SI PREČÍTAŤ CELÝ ROZHOVOR?
Prečítali ste si úryvok z tlačeného vydania Slovo+ (máj 2023). Celý rozhovor nájdete v papierovej forme.
Dozvedeli by ste sa ešte:
- Aké benefity môžu priniesť digitálne hry v morálnej oblasti?
- Ako nastaviť rodinné pravidlá tak, aby sme využívali benefity hier a neskĺzli do závislosti?
- Ako vybrať deťom dobrú hru a aké znaky má kvalitná hra?