Môžete byť tou najlepšou časťou dňa „toho“ žiaka
Predstavte si „toho“ žiaka. A teraz si predstavte svoju rannú rutinu. Vstanete, dáte si kávu, možno skontrolujete, čo je nové – v telefóne, na tablete či počítači. Odídete z domu, šoférujete a prídete do školy. Máte svoje materiálne dobrá, ktoré vám uľahčujú prežiť deň.
Autor: MrBrownELA
A teraz si pomyslite na „toho“ žiaka vo vašej triede. Práve spolužiakovi ukradol desiatu, a keď sa ho na to spýtate, tak klame, že to neurobil.
Alebo „ten“ žiak práve vzal spolužiačke ceruzku. Klame a hovorí, že ju našiel na podlahe.
„Ten“ žiak v triede vystrája, a vy namiesto pozitívneho regulovania jeho správania píšete poznámky, dávate mu tresty, snažíte sa ho dávať bokom od ostatných žiakov. Trvá to dni, týždne, mesiace.
Neskôr sa o „tom“ žiakovi rozprávate s kolegami na porade a počujete, ako ostatní vravia veci ako: „Už ho mám plné zuby!“ „Načo sa ďalej snažiť?“ „Prečo sa vlastne o ňom bavíme? Veď jemu je to úplne jedno!“
Jedného dňa „ten“ žiak celý týždeň chýba v škole. Najprv si vydýchnete od úľavy, že s ním nemusíte mať nič do činenia. Prejde pár dní, vyučovanie beží bez problémov. Skončí sa týždeň a vy sa náhle začnete strachovať. Kde je „ten“ žiak?
Ozve sa vám sociálny pracovník. „Ten“ žiak sa musel odsťahovať kvôli zlému zaobchádzaniu zo strany rodičov, vážnej rodinnej situácii či neovplyvniteľným okolnostiam. Zrazu sa vám otvoria oči a začnete si uvedomovať, že „ten“ žiak“ je „váš“ žiak.
Možno vzal spolužiakovi desiatu, pretože nemal čo raňajkovať, keď ráno vstal. Možno vtedy, keď ráno vstáva, všetci z rodiny už sú dávno v práci a on sa musí o seba postarať sám. Možno vo svojom živote prežíva obrovský stres a reaguje podľa vzorca „udri, alebo uteč“. Možno spáva na gauči. Nevieme.
Možno ukradol spolužiačkinu ceruzku, pretože chcel na vašej vyučovacej hodine uspieť, ale nemá možnosti, ako to urobiť, fyzické ani psychické. Nevie, ako poprosiť o pomoc. Robí to, čo musí, aby bol pripravený na hodinu.
Možno v triede na seba upozorňuje, pretože je to jediná príležitosť, keď si ho môže niekto všimnúť, keď niekto vie, že existuje. Doma si ho nevšíma vôbec nikto. Cíti sa neviditeľný a nikoho to nezaujíma.
Možno túži po vašej pozornosti, lebo sa chce zlepšiť. On vlastne potrebuje vašu pomoc najviac, keďže mu nikto iný nepomáha a on je s tým nespokojný. Možno vaša vyučovacia hodina je jediným miestom, kde dostane jedlo, jediným miestom, kde sa môže dačo naučiť, a jediným miestom, kde si niekto vlastne všimne, že tam je. My o týchto veciach netušíme, ale je dôležité uvedomiť si ich.
Takže nabudúce, keď vás „ten“ žiak bude vytáčať do nepríčetnosti, skúste si pripomenúť, že „ten“ žiak je „váš“ žiak a že chce byť súčasťou vašej triedy. Váš žiak chce, aby ste boli súčasťou jeho dňa. Váš žiak chce uspieť, túži za to dostať pochvalu a chce sa učiť.
Prítomnosť na vašej hodine mu pomáha cítiť sa bezpečne. Prítomnosť vo vašej triede, kde sa oňho konečne niekto zaujíma, mu dáva pocítiť, že aj on je potrebný. Byť pri vás je najlepšou súčasťou jeho dňa.
Mali by sme dokázať všetkým žiakom, že nám na nich záleží. Mali by sme dokázať každému jednému, že je dôležitý. Mali by sme im dokázať to, že ich prítomnosť v našej triede je tou najlepšou časťou nášho vlastného dňa.