Majiteľka second-handu NOSENE: Prinášame iný pohľad na použité veci
S ideou priniesť alternatívu voči bežným second-handom, búrať predsudky o nakupovaní noseného oblečenia, vzniklo NOSENE v roku 2015. Dnes je z neho koncept, ktorý prináša udržateľnosť do každodenného života. Za týmto moderným online a kamenným obchodom, kde nájdete mnoho zaujímavého, štýlového, no hlavne ekologického, stojí Katarína Hutyrová, s ktorou sme sa rozprávali.
Aké boli začiatky vzniku NOSENE? Predstavovali ste si, že bude niekedy v povedomí tak, ako je dnes?
Úprimne ma to v tom najviac pozitívnom duchu prekvapilo aj potešilo. Zároveň je za tým, kde sa NOSENE dnes nachádza, veľké množstvo práce mnohých ľudí – od súčasných aj bývalých kolegov i spolumajiteľov.
KAŽDÝ ROZHODUJE O BUDÚCNOSTI ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA
Aké sú piliere, na ktorých stojíte?
Transparentnosť, udržateľnosť a čistota. Naším cieľom je, aby sme prinášali zákazníkom iný pohľad na použité veci, aby si uvedomovali, že aj ich malý krok rozhoduje o tom, ako bude vyzerať naše životné prostredie o niekoľko rokov. Áno, nakupovanie zo second-handu možno ,,nespasí“ svet, vie však zachrániť to, čo už raz bolo vyrobené, a zákazník má preto možnosť rozhodnúť sa a vybrať si ekologickú alternatívu.
Je stále aktuálne, že časťou predanej sumy prispievate na podporu centra pre krízové poradenstvo obetiam násilia v párových vzťahoch a ich deťom MYMamy o.z.? Ak áno, prečo ste sa rozhodli práve pre toto občianske združenie?
Pandemický rok 2020 nás, žiaľ, vo finančnej podpore stopol. Aktuálne podporujeme združenia hmotne – oblečením, aby to, čo im posielame mesačne, bolo pre nich stále použiteľné, teda nedegradovalo ich životnú situáciu. Aby oblečenie, ktoré dostanú, bolo pekné, nositeľné a mali z neho skutočnú radosť.
Okrem toho, že predávate nosené oblečenie darované od ľudí, predávate tiež upcyklovanú značku Renewals by NOSENE. Priblížite nám, čo to znamená a čo všetko to obnáša?
Kolekciu vytvárame ako náš pod-brand. Oblečeniu a materiálom, ktoré majú to najlepšie za sebou, dávame druhý dych vo forme prerobených kúskov – napríklad z pánskej poškodenej košele ušijeme šaty či dámsku blúzku.
Vy však tiež organizujete dni venované oblečeniu známych osobností s názvom Celodenné dobré nakupovanie. Ako taký deň prebieha?
Celodenné dobré nakupovanie vzniklo pár rokov späť, ako idea spolu so Silviou Kušnírovou, keď sme usporiadali testovací event. Postupne sme zapojili známe osobnosti a dnes už máme takmer desiatku eventov za sebou. Známe osobnosti vyberú zo svojich šatníkov oblečenie, ktoré už nenosia – je pekné, čisté. Následne putuje k nám, kde ho pripravíme a zorganizujeme všetky ,,veci okolo“. Celý výťažok z predaja ide na pomoc vybraným občianskym združeniam či neziskovým organizáciám. Tento rok bude Celodenné dobré nakupovanie rovnako online, aby sa mohli zapojiť ľudia z každého kúta Slovenska aj Česka.
PÝTAJME SA – NAOZAJ TÚ VEC POTREBUJEM?
Poďme však hlbšie, zároveň všeobecnejšie, do tém swapov, second-handov a recyklácie. Ak je pravda, že priemerný Slovák ročne vyhodí cca 20 – 40 kg oblečenia, ako sa tomu snaží zabraňovať práve NOSENE?
Práve tak, že oblečenie, ktoré máte v šatníku a nenosíte ho – namiesto toho, že ho vyhodíte do kontajnera –, prinesiete k nám. My sa už následne postaráme o to, aby našlo nový domov, pomohlo tam, kde je to potrebné, alebo putuje na recykláciu a vzniká z neho izolácia do stavebného či automobilového priemyslu.
Čo vnímate ako najväčší problém textilného priemyslu? Ako tomu predchádzať?
Celkovo fungovanie fast-fashion a toho, ako je oblečenie v kvantách vyrábané. Zhruba 60 % je podľa štatistík nepredaných, a tak končí buď v skladoch, spaľovniach, na skládkach a v lepšom prípade outletoch či second-handoch. Druhým aspektom je bavlna – najsmädnejšia rastlina, ktorá je zároveň najpoužívanejšou. Pri jej pestovaní je použitých množstvo pesticídov, ktoré sa následne cez materiál dostávajú do pokožky, a tak sa môže diať, že kožná alergia, ktorú máte, spôsobuje práve použitý materiál. Vyberajme si vedome, zodpovedne a pýtajme sa – naozaj túto vec potrebujem? Alebo je to len instantná dávka radosti, ktorá pominie? Rovnako si tak vyberajme oblečenie, aby sme ho mali naozaj radi a vynosili aspoň dvadsaťkrát.