Hranice v spálni: Kam až môžeme zájsť?
Možno si pamätáte na to, ako ste v čase chodenia riešili hranice v oblasti čistoty (a možno to práve teraz riešite). Môžeme sa pobozkať? Je tento dotyk ešte v poriadku? Ach, už aby sme boli manželia a nemuseli to riešiť!
Opak je však pravdou. Čistota v manželstve neznamená, že môžem všetko. Ak si myslíte, že Boh (alebo Cirkev) vám nemá čo hovoriť do toho, čo sa deje vo vašej spálni, skúste si položiť otázku inak. Nepýtajte sa: Je toto ešte ok? – ale zamyslite sa nad tým, prečo vôbec chcete posúvať nastavené hranice.
Christopher West sa vo svojom diele Radostná zvesť o sexe a manželstve pozerá na otázku hraníc takto: „Ak budeme poctivo a odvážne bojovať v našom vnútornom zápase, naše srdcia rozpoznajú hranice, ktoré nesmieme prekročiť, a pre naše vlastné dobro, ako aj pre dobro milovanej osoby ich nebudeme chcieť prekročiť.“
Kňaz sa snúbencov pri uzatváraní sviatosti manželstva pýta tri otázky, ktoré ponúkame ako jednoduchý návod na rozlíšenie toho, či je váš intímny život v súlade s Božím plánom pre vaše manželstvo.
NECH SA VŠETKO DEJE SO VZÁJOMNÝM SÚHLASOM
Každé sexuálne spojenie manželov je obnovenie si manželského súhlasu vlastným telom. Tak ako sa pri sobáši slovne snúbenci vyjadria, že ich rozhodnutie vstúpiť do manželstva je slobodné a úprimné, tak sa pri manželskom styku vyjadrujú telesne. Nič také ako plnenie „manželských povinností“ vynucovaním neexistuje – áno, možno ostanete prekvapení, ale keď ide o vymáhanie intímneho styku a deje sa tak pod nátlakom, ide o citové vydieranie, ba v istých prípadoch až o znásilnenie. Manželský styk, tak ako ho Boh manželom daroval, si vyžaduje obojstranný slobodný súhlas. To platí aj o všetkom spojenom s intímnym životom. Nemožno partnera či partnerku nútiť k takým praktikám, ktoré by síce nám prinášali rozkoš, no im by boli nepríjemné.
Samozrejme, každá minca má dve strany. Ani odopierať (dlhodobo) partnerovi či partnerke manželský styk nie je v súlade s Božím plánom. O tom píše napríklad svätý Pavol: „Neodopierajte si jeden druhému, iba ak na čas so vzájomným súhlasom, aby ste sa mohli venovať modlitbe, a opäť buďte spolu, aby vás satan nepokúšal pre vašu nezdržanlivosť.“ (1 Kor 7, 5)
ÚKONY VLASTNÉ DÔSTOJNOSTI ČLOVEKA
Druhá otázka, ktorú sa kňaz snúbencov pri sobáši pýta, zdôrazňuje vernosť, úprimnú lásku a vzájomnú úctu. To platí nielen slovne, ale aj fyzicky – obzvlášť v intímnom živote. Je nevyhnutné mať v úcte telo partnera, je predsa chrámom Ducha Svätého. Do manželskej spálne (ale aj manželstva ako takého) rozhodne nepatrí ponižovanie, násilie (fyzické ani verbálne), nevera či pornografia (tá konkrétne ponižuje človeka, keďže hľadí na telo ako na predmet úžitku, nie úcty).
PLODNÍ A OTVORENÍ PRE ŽIVOT
Manželstvom vzniká rodina. Predpokladá sa teda, že manželia túžia po deťoch – a pri sobáši túto svoju túžbu a ochotu prijať deti ako Boží dar vyjadrili aj nahlas a pred svedkami. Ak verejne povedali, že sú ochotní prijať deti, no v manželskej spálni si povedia, že deti nie, tak klamali. Ide doslova o spreneveru manželskému sľubu. Akékoľvek metódy použité na bránenie počatiu (prezervatív, hormonálna antikoncepcia, teliesko, prerušovaný styk, ba dokonca aj prirodzené metódy použité na vyhýbanie sa tehotenstvu bez príčiny, prípadne z egoizmu) idú proti tomu, čo manželia vyjadrili pri sobáši. Svätý Ján Pavol II. vo svojom diele Láska a zodpovednosť zdôrazňuje, že manželia musia vstupovať do každého intímneho styku s vedomím „môžem byť otcom, môžem byť matkou“. Nie, neznamená to, že manželia sa môžu milovať len vtedy, keď chcú počať dieťa. Cirkev však učí, že manželia majú mať pohlavný styk len vtedy, keď si chcú vedome obnoviť manželské sľuby a sú pripravení aj na možnosť, že by mohli počať dieťa, ktoré prijmú s láskou. V praxi to však okrem iného znamená, že všetky úkony týkajúceho sa manželského intímneho života musia byť otvorené počatiu. Na rovinu – dokonaný orálny alebo análny styk či vzájomná masturbácia počatie vylučujú, a tým pádom nespĺňajú podmienku plodnosti a otvorenosti životu.
Človek je telesnou osobou, nie osobou v tele. Telo robí neviditeľné viditeľným. Manželia sa počas intímneho styku stávajú jedným telom, vytvárajú spoločenstvo osôb – communio personarum. Keď sa na manželskú intimitu budete pozerať cez optiku Božej lásky a spoločne – ako manželia – budete skúmať Boží plán pre vaše manželstvo, zakúsite sex taký, aký ho Boh chcel – radostný, oslobodzujúci, plný, vášnivý, plodný a posväcujúci.
Viac a konkrétnejšie o manželskej čistote sa dozviete v knihe Christophera Westa Radostná zvesť o sexe a manželstve v 5. kapitole – Keď hovorím áno.