Filmový duel o športe: Má ešte tréning zmysel, keď môžeme dopov@ť?

Filmový duel o športe: Má ešte tréning zmysel, keď môžeme dopov@ť?

Máte radi šport? A premýšľali ste niekedy nad tým, ako šport zasahuje alebo môže zasahovať do vášho každodenného života, aj keď nie ste profesionálny športovec? Ponúkame vám dva filmové tipy, ktoré sa na tému športu pozerajú z iného pohľadu.

V rubrike Filmový duel ponúkame dva filmy, ktoré sa zameriavajú na rovnakú tému, no každý ju spracúva z iného uhla pohľadu. Pozrieme sa na to, ako sa autori vyrovnávajú s rovnakou problematikou pomocou odlišných štýlov, nálad, foriem či rozprávačských techník. Filmy o športe, morálke, manželstve, ale aj výnimočnosti či o Vianociach vás prinútia premýšľať nad témou z viacerých strán. Zároveň vám vždy ponúkneme desať otázok, ktoré vám pomôžu naštartovať premýšľanie alebo diskusiu v skupine.

KOUČ CARTER (2005)

Filmový duel o športe: Má ešte tréning zmysel, keď môžeme dopov@ť?
zdroj ČSFD.sk

Kde pozerať: Cinelux

Vekové ohraničenie: 12+

Rizikové detaily: vo filme je prítomné fajčenie, rizikové správanie v komunite, bozkávanie, mierne násilie

Ken Carter, bývalá basketbalová hviezda, sa vracia na svoju strednú školu, aby prevzal vedenie miestneho tímu. Slabé študijné i športové výsledky hráčov si však vyžiadajú radikálnu zmenu. Jeho netradičné metódy však nevoňajú každému a kouč musí pozápasiť s priamym i nepriamym odporom hráčov, rodičov i miestnej komunity. Ako to nakoniec dopadne? Pokorí tréner hráčov alebo mu životnú lekciu udelia oni? Stanú sa z podpriemerných basketbalistov lídri a šampióni?

Viac o filme

Táto časť obsahuje dôležité momenty z filmu (spoiler alert). Ak nechcete prísť o filmový zážitok, odporúčame si ju prečítať až po jeho pozretí.

Režisér Thomas Carter (menovec spomínaného kouča) siahol po skutočnom príbehu, ktorý sa odohral v 90. rokoch na Richmondskej strednej škole v severnej Kalifornii. Ken Carter (skutočná postava) bol naozaj úspešným basketbalistom aj trénerom, ktorý však oproti filmu netrénoval iba jeden tím, ale rovno tri. A pri všetkých troch vyžadoval od hráčov, aby podpísali akúsi „zmluvu“, v ktorej sa zaväzovali k slušnému správaniu, vysokému priemeru známok a tvrdej tréningovej príprave.

Výsledky sa dostavili pomerne rýchlo a všetky tri tímy začali vyhrávať zápasy. Keď však tréner zistil, že jeho zverenci porušili zmluvu, nedosahujú dohodnutý priemer a ich správanie je nevhodné, zamkol telocvičňu a nedovolil im trénovať, kým si neopravili známky a nezmenili správanie.

Tento počin sa dostal až do štátnej televízie a z Kena Cartera sa stala známa osobnosť. Hoci jeho príbeh bol zachovaný verne (keďže na filme priamo spolupracoval), režisér sa rozhodol nezobraziť reálne osudy hráčov (aby náhodou neboli posudzovaní). Všetky študentské príbehy okrem Carterovho syna Damiena sú tak dielom scenáristu.

Od premiéry filmu uplynulo už takmer dvadsať rokov a Ken Carter je dnes motivačným spíkrom, autorom dvoch kníh a zároveň riaditeľom internátnej školy, v ktorej sa snaží mladým z rizikového prostredia odovzdávať hodnoty, vďaka ktorým majú vyššiu šancu vymaniť sa z kolobehu neúspechu. 

10 otázok na zamyslenie a diskusiu

Tieto otázky vám pomôžu naštartovať premýšľanie o filme a hľadajú filmový presah do reálneho života. Môžete ich použiť na osobnú reflexiu, rozhovor medzi manželmi alebo s mladými či ako podnety na diskusiu v triede alebo na stretku.

  1. Aké bolo podľa vás najťažšie rozhodnutie, ktoré musel Ken Carter urobiť, a aký dosah to malo na jeho okolie?
  2. Ktoré hodnoty chcel Carter ako tréner odovzdať svojim zverencom a prečo ich považoval za dôležité?
  3. Ako sa menil vzťah hráčov k trénerovi?
  4. Čo Damienovo rozhodnutie opustiť súkromnú školu spraví so vzťahom otec-syn?
  5. Aké benefity a aké riziká so sebou prináša trénovanie vlastného dieťaťa/trénovanie pod vlastným rodičom?
  6. Jeden z hráčov, Timo Cruz, nezvládne nastavenie nových pravidiel a odíde. O čo prichádza?
  7. Kenyon okrem tréningov musí riešiť osobnú dilemu – jeho priateľka je tehotná. Ako by ste sa v danej situácii a za daných okolností zachovali vy?
  8. Čo má podľa vás väčšiu hodnotu – úspech v športe alebo študijné výsledky?
  9. Predstavte si, že ste na mieste rodičov daných športovcov. Ako by ste sa cítili, keby im tréner zakázal trénovať a ohrozil ich štipendium na vysokej škole?
  10. Ak by ste mali povedať hlavné posolstvo filmu a adresovať ho tínedžerovi, ako by znelo?

IKARUS (2017)

Filmový duel o športe: Má ešte tréning zmysel, keď môžeme dopov@ť?
zdroj ČSFD.sk

Kde pozerať: Netflix

Vekové ohraničenie: 17+ (oficiálny vekový rating, avšak v kontexte ku filmu Kouč Carter môže byť 15+)

Rizikové detaily: fajčenie, alkohol, užívanie dopingu a drog, korupcia, zmienky o samovražde a vyhrážanie sa

Dokumentarista Bryan Fogel chcel pôvodne nakrútiť film o tom, aké je dnes jednoduché dopovať a obchádzať pravidlá v športe. Ako amatérsky cyklista plánuje použiť zakázané látky, zlepšiť tak svoje výkony a poukázať na nedostatky antidopingových testov. Rozhodne sa nájsť niekoho, kto mu pri tomto experimente bude pomáhať, a nadviaže kontakt s Grigorijom Rodčenkovom, riaditeľom ruského antidopingového laboratória. Ten však prichádza s nečakaným odhalením a začínajú sa doslova preteky o život. Film získal v roku 2018 Oscara za najlepší dokument a odhalil jeden z najväčších dopingových škandálov na svete.

Viac o filme

Táto časť obsahuje dôležité momenty z filmu (spoiler alert). Ak nechcete prísť o filmový zážitok, odporúčame si ju prečítať až po jeho pozretí.

To, čo sa začalo ako experiment v rukách jedného dokumentaristu, nabralo potenciál zmeniť celý svet športu. Keď dokumentarista Bryan Fogel tvoril námet svojho filmu o dopingu medzi športovcami, netušil, že jeho bádanie ho privedie až k odhaleniu jedného z najväčších dopingových škandálov vôbec. V prípade dopovania medzi ruskými športovcami totiž nešlo o jednotlivcov, ale o hromadný doping podporovaný a pretláčaný vládou.

Grigorij Rodčenkov, bývalý riaditeľ Moskovského antidopingového laboratória, sa rozhodol prehovoriť aj za cenu toho, že musel z Ruska ujsť. Do jeho života vstúpil strach – dvaja z jeho spolupracovníkov záhadne zomreli a on sám stále žije len v utajení pod ochranou americkej vlády. A to všetko ako následok toho, že svetu ponúkol usvedčujúce dôkazy o tom, ako ruská vláda pretláčala doping, zakrývala stopy a menila vzorky tak, aby jej športovci mali dovolené súťažiť a mohli vyhrávať.

Zimné olympijské hry 2010 vo Vancouvri boli, z pohľadu Ruska, zlyhaním a do roku 2014 bolo treba spraviť zásadné zmeny v tíme. Práve Rodčenkov pomocou tajnej služby menil vzorky moču ovplyvnené steroidmi za čisté, aby sa na nič neprišlo a výkony ruských športovcov tak boli považované za dôsledok tréningov a nasadenia, nie dopovania.

Keď sa prevalila kauza dopovania azda najznámejšieho cyklistu Lancea Armstronga, celý svet bol zhrozený z neférového prístupu tohto kultového športovca. Keď sa prevalila kauza dopovania ruských športovcov v Soči, takmer sme o tom nepočuli, hoci to vyšetrovala Svetová antidopingová agentúra a obvinenia Rodčenkova potvrdila. Zdá sa, že keď ide o prehrešok jednotlivca, používame iný meter, ako keď sa prehreší celá krajina.

10 otázok na zamyslenie a diskusiu

Tieto otázky vám pomôžu naštartovať premýšľanie o filme a hľadajú presah do reálneho života. Môžete ich použiť na osobnú reflexiu, rozhovor medzi manželmi alebo s mladými či ako podnety na diskusiu v triede alebo na stretku.

  1. Boli ste niekedy v pokušení podvádzať alebo ste priamo podvádzali, aby ste zlepšili svoj výkon – či už v škole, v práci, alebo pri športe?
  2. Ako tlak na výkon a úspech pôsobí na psychiku človeka?
  3. Čo je najdôležitejším rozhodovacím faktorom, keď sme postavení pred voľbu – podvádzať alebo zostať čestným?
  4. Prečo podľa vás riaditeľ antidopingového laboratória zmenil názor a rozhodol sa odhalením pravdy riskovať svoj život?
  5. Ako podľa vás súvisí vládny režim v Rusku s jeho nastavením a postojom voči dopingu?
  6. Aký je morálny rozdiel medzi individuálnym športovcom, ktorý podvádza, a štátom, ktorý organizuje doping na národnej úrovni?
  7. Akým spôsobom môže verejnosť prispieť k zlepšeniu transparentnosti a poctivosti v športe?
  8. V čom sa po pozretí filmu zmenil váš pohľad na profesionálny šport?
  9. Je podľa vás možné (ak áno, akým spôsobom) dosiahnuť stav, že sa pri športových aktivitách nebude vôbec používať doping?
  10. Majú dokumentárne filmy riešiace náročné témy reálny vplyvna zmenu v spoločnosti?

Snímka: Canva

Webmagazín+

Najnovší podcast+

Invalid Date

0:00