Filmový duel na tému výnimočné deti: Nezabíjajte v deťoch zvedavosť. Môže vám doma vyrásť umelec aj matematička

Filmový duel na tému výnimočné deti: Nezabíjajte v deťoch zvedavosť. Môže vám doma vyrásť umelec aj matematička

Hugo aj Mary majú v sebe obrovskú dávku zvedavosti, ale aj odvahy čeliť nekomfortným situáciám. Spája ich fakt, že prišli o rodičov, aj to, že túžia odkrývať tajomstvá, ktoré sú iným skryté pred očami.

V rubrike Filmový duel ponúkame dva filmy, ktoré sa zameriavajú na rovnakú tému, no každý ju spracúva z iného uhla pohľadu. Pozrieme sa na to, ako sa autori vyrovnávajú s rovnakou problematikou pomocou odlišných štýlov, nálad, foriem či rozprávačských techník. Filmy o športe, morálke, manželstve, ale aj výnimočnosti či o Vianociach vás prinútia premýšľať nad témou z viacerých strán. Zároveň vám vždy ponúkneme desať otázok, ktoré vám pomôžu naštartovať premýšľanie alebo diskusiu v skupine.

HUGO A JEHO VEĽKÝ OBJAV (Hugo, 2011)

Filmový duel na tému výnimočné deti: Nezabíjajte v deťoch zvedavosť. Môže vám doma vyrásť umelec aj matematička

Kde pozerať: Cinelux

Vekové ohraničenie: 7+

Rizikové detaily: Film nie je vhodný pre menšie deti, keďže sa scény striedajú pomerne rýchlo a sú vizuálne náročné z hľadiska výrazných estetických prvkov.

Hugo je malý chlapec, sirota žijúca na železničnej stanici. Vďaka nemu fungujú staničné hodiny, no popritom sa ešte pokúša opraviť dedičstvo po svojom otcovi – záhadný kresliaci automat. Nebude to však také jednoduché, keďže v ceste mu stojí tvrdohlavý správca stanice, ktorý nestrpí túlavé deti.

Obchodník s hračkami, ktorému Hugo kradne súčiastky na opravu automatu, však skrýva akési tajomstvo, ktoré sa Hugo a jeho kamarátka Isabelle podujmú postupne odhaliť. Naoko prísny, no v skutočnosti zranený Georges Méliès si však pustí chlapca bližšie k srdcu a spoločne prídu na to, aký poklad zanechal Hugov otec synovi a aký poklad skrýva Méliès sám v sebe.

Viac o filme

Táto časť obsahuje dôležité momenty z filmu (spoiler alert). Ak nechcete prísť o filmový zážitok, odporúčame si ju prečítať až po jeho pozretí.

Cesta na Mesiac je jedným z pokladov kinematografie. Starý čiernobiely film plný fantastických prvkov a na ten čas (pochádza z roku 1902) nevídaných efektov. Ak chcete deťom i sebe znásobiť zážitok z filmu Hugo a jeho veľký objav, pozrite si najprv Mélièsov skvost. Lebo tak nejako sa to začalo u Martina Scorceseho, režiséra tejto výnimočnej a Oscarmi ocenenej snímky.

Scorcese trpel ako dieťa astmou a veľa času trávil vo vnútri, izolovaný od rovesníkov. Práve tam sa však zrodila jeho láska k filmom. Keď neskôr v dospelosti už ako režisér objavil príbeh malého Huga Cabreta v knižke svojej dcéry, videl v ňom seba. Zvedavého a odvážneho chlapca s túžbou po poznaní a dobrodružstve. Rozhodol sa teda nakrútiť rozprávku alebo skôr fantastický príbeh, ktorým vzdal hold jednému z velikánov kinematografie dvoma spôsobmi.

Tým prvým je samotné prerozprávanie príbehu Georgesa Mélièsa, tým druhým je experimentovanie s 3D prvkami a animáciou, čo bolo práve typické pre jedného z prvých francúzskych priekopníkov kinematografie.

Film ponúka témy priateľstva, samoty, umenia a kreativity zasadené do vizuálne príťažlivého parížskeho prostredia. Estetika je dôležitá, zvuk hrá samostatnú rolu a celým dielom sa nesie niekoľko dôležitých rovín. Vzťahy medzi rovesníkmi, vzťah detí k dospelým, nazeranie na technológiu a umenie pripomínajúce zázrak a schopnosť žasnúť – to všetko na vás čaká v naozaj netradičnom, no neuveriteľne vizuálne príťažlivom filmovom diele, ktoré má potenciál osloviť všetky vekové kategórie.

10 otázok na zamyslenie a diskusiu

Tieto otázky vám pomôžu naštartovať premýšľanie o filme a hľadajú filmový presah do reálneho života. Môžete ich použiť na osobnú reflexiu, rozhovor medzi manželmi alebo s mladými či ako podnety na diskusiu v triede alebo na stretku.

  1. Ako sa oprava automatu spája u Huga s jeho vlastnou identitou a túžbou po spojení s otcom?
  2. V akom vzťahu vykresľuje film technológiu a umenie?
  3. Čo pre Huga znamenala strata rodičov?
  4. Kto sú počas filmu najbližší Hugovi priatelia a ako sa vyvíja jeho vzťah s nimi?
  5. Aké posolstvo o rodine a domove prináša film?
  6. Prečo Georges Méliès spočiatku nechce priznať svoju minulosť ako filmár?
  7. Prečo sa podľa vás odohráva príbeh na železničnej stanici a čo tým chcel autor povedať?
  8. Symbolom čoho sú v príbehu hodiny?
  9. Čo Huga motivuje pokračovať napriek prekážkam?
  10. Ako je vo filme vykreslená kreativita?

VEĽKÝ DAR (Gifted, 2017)

Filmový duel na tému výnimočné deti: Nezabíjajte v deťoch zvedavosť. Môže vám doma vyrásť umelec aj matematička

Kde pozerať: Netflix, Disney+

Vekové ohraničenie: 12+

Rizikové detaily: Vo filme sa hovorí o samovražde a sú tam zobrazené príležitostné vzťahy jednej z postáv.

Mary má sedem rokov a čaká ju prvý školský deň. Stres spojený s návštevou školy však neprežíva s rodičmi, ale so strýkom Frankom, ktorý ju po smrti sestry vychováva sám. Spoločnosť im robí jednooká mačka Fred a černošská suseda Roberta.

Mary však nie je obyčajné dieťa. Po mame zdedila výnimočné matematické nadanie, ktoré si rýchlo všimne jej triedna učiteľka. Uvedomujúc si, že jej nedokáže poskytnúť potrebné vzdelanie, kontaktuje strýka a spolu s riaditeľkou mu navrhnú, aby Mary preložil do školy pre mimoriadne nadané deti. Frank je však proti, no na scéne sa zjaví Maryina babička, taktiež matematička, túžiaca po tom, aby jej vnučka vyriešila slávny matematický problém.

Viac o filme

Táto časť obsahuje dôležité momenty z filmu (spoiler alert). Ak nechcete prísť o filmový zážitok, odporúčame si ju prečítať až po jeho pozretí.

„Je to dobrý človek. Chcel ma ešte predtým, než som bola nadaná.“

Jedna z najsilnejších viet celého filmu, ktorá odhaľuje to, po čom túži každé dieťa – byť bezpodmienečne milované. Ale poďme pekne na začiatok.

Smiech cez slzy, ale aj zamyslenie sa nad tým – čo by som spravila ako rodič, ak by moje dieťa disponovalo výnimočným talentom? Len nedávno som sa s touto otázkou stretla v praxi, keď sa istí známi rozhodovali, či dajú syna „otestovať“ na nadpriemerné IQ a potom tomu prispôsobia výber školy, alebo sa rozhodnú pre „inklúziu“ a budú ho rozvíjať v bežnej škole. Odpoveď nie je jednoduchá a, samozrejme, prudko individuálna. No a nebolo to inak ani v prípade Mary Adlerovej.

Frank jej chcel dopriať detstvo. Bežná škola, bežní priatelia – len Mary nebola už od začiatku úplne bežné dieťa. Jej mama, Frankova sestra Diane, bola nadaná matematička, ktorú matka izolovala a nútila ju nezaoberať sa ničím iným, iba riešením závažných matematických problémov. Ako inak, nedopadlo to dobre a Diane si vzala život, keď mala Mary iba šesť mesiacov.

Evelyn, Maryina babička, nehľadí na svoju vnučku ako na dieťa, na osobu s emocionálnymi i fyzickými potrebami, iba ako na nositeľku vzácneho daru, ktorá je povinná tento dar pre dobro spoločnosti rozvíjať a tým ju zveľaďovať. De facto očakáva, že sa vzdá svojho života pre matematiku.

A keďže sa strýko a babička nevedia dohodnúť, celý prípad skončí na súde, ktorý vymyslí „stredové riešenie v záujme dieťaťa“. Náhradná rodina však neodzrkadľuje to, čo Mary naozaj chce a potrebuje. To však nezohľadnili ani Frank, ani Evelyn. Frank sa upnuto držal toho, aby bola Mary čo najnormálnejšia a Evelyn zase nezdravo túžila zdôrazňovať jej výnimočnosť.

Ako to teda celé dopadlo si už pozrite pri príjemnom rodinnom filmovom večeri. Sľubujem vám, že sa spoločne zasmejete, ale budete mať aj o čom diskutovať.

10 otázok na zamyslenie a diskusiu

Tieto otázky vám pomôžu naštartovať premýšľanie o filme a hľadajú filmový presah do reálneho života. Môžete ich použiť na osobnú reflexiu, rozhovor medzi manželmi alebo s mladými či ako podnety na diskusiu v triede alebo na stretku.

  1. Čo naznačuje film o rovnováhe medzi intelektuálnym rozvojom a emocionálnym blahobytom pri výchove dieťaťa?
  2. Ako rozdielne pohľady Franka a Evelyn na Maryinu výchovu reflektujú širšie spoločenské diskusie o rodičovstve?
  3. Ako Frankova postava ukazuje obete, ktoré sú spojené s výchovou nadaného dieťaťa?
  4. Ako súdny spor o opatrovníctvo odráža hlbšie filozofické a etické otázky o tom, čo je najlepšie pre dieťa?
  5. Bola podľa vás súdnym procesom dosiahnutá spravodlivosť a najlepšie blaho dieťaťa?
  6. Aké bremená so sebou nesú ľudia s výnimočným nadaním alebo talentom?
  7. Prečo je Fred – mačka – dôležitým pre vývoj príbehu i pre Mary osobne?
  8. Aké ponaučenie si môžu rodičia a opatrovníci vziať z postoja Franka a Evelyn?
  9. Súhlasíte s tvrdením, že ľudia majúci výnimočné nadanie by mali mať väčšiu zodpovednosť využiť ho v prospech spoločnosti?
  10. V ktorých situáciách sa Mary prejavila ako dieťa a v ktorých prejavila svoje nadanie?

Titulná fotka: pexels.com

Webmagazín+

Najnovší podcast+

Invalid Date

0:00