5 najčastejších výchovných otázok o mobile

Sme generácia rodičov, ktorá prvýkrát v histórii čelí otázkam o výchove detí v digitálnej dobe. Stojíme pred výzvami spojenými s nastavovaním hraníc technológiám a hľadáme rovnováhu medzi ich výhodami a rizikami.
Musíme dnes tieto témy otvárať a o diskutovať o nich – týkajú sa nás všetkých. Prinášame vám odpovede na najčastejšie rodičovské otázky ohľadom mobilov u detí:
1. Prečo naše deti nevedia žiť bez mobilu ako my kedysi?
Pretože sa narodili do digitálnej doby, kde má mobil svoje pevné miesto, či sa nám to páči, alebo nie. My sme generácia rodičov, ktorá si musela na túto technológiu zvykať, my sme bez nej vedeli existovať aj prežiť. To však neplatí o našich deťoch. Ony dnes mobil vnímajú ako bežnú súčasť života, možno ako my elektrinu. Všetky deti narodené po roku 2000 sú tzv. digitálni domorodci. Odmalička vidia, že mobil patrí k životu. Veď len čo sa narodia, hneď vyťahujeme mobil – fotíme ich, natáčame, posielame správy o ich narodení. Od toho momentu pozorujú mobil v rukách mamy, otca, starých rodičov, súrodencov…
V položenej otázke zaznieva aj akási nespokojnosť, možno presvedčenie, že kedysi sa žilo lepšie. Odporúčame prestať porovnávať svoje detstvo s detstvom dnešných detí. Je zbytočné mobil a internet zakazovať a očakávať, že dnes budú žiť deti rovnako ako my kedysi dávno. Nepovažujme technológie za nepriateľa, ale skôr za nástroj, ktorý treba vedieť správne používať. Pravidelne sa s deťmi zhovárajme o tom, ako technológie ovplyvňujú náš život, pýtajme sa aj ich, čo si o nich myslia. Namiesto kritiky si vypočujme, čo ich na mobile baví, ako im vie pomôcť, ako môže uškodiť a snažme sa pochopiť ich perspektívu.
2. Kedy dieťaťu kúpiť prvý smartfón?
Toto je bezpochyby najčastejšia otázka ohľadom mobilov a detí, pričom nemá univerzálnu odpoveď. Každé dieťa je jedinečné a veľa závisí od jeho potrieb, zrelosti a rodinného kontextu. Niektoré deti sú technicky zdatnejšie, iné technológie až tak nezaujímajú. Niektoré žiadajú mobil už v šiestich rokoch, iné si bez neho vystačia aj do dvanástich. Hlavným kritériom by mala byť ich pripravenosť niesť zodpovednosť, ktorú vlastný mobil prináša.
Keď sa rozhodujeme o kúpe prvého mobilu, je dobré si zodpovedať, prečo ho dieťa chce a či ho už naozaj potrebuje. Je schopné akceptovať dohodnuté pravidlá? Ak má dieťa problém s dodržiavaním iných povinností, môže byť lepšie s mobilom počkať. Nepodceňujme riziká, nezatvárajme si pred nimi oči. S mobilom prichádza prístup na internet a s ním aj nevhodný obsah. Je dôležité, aby sme s dieťaťom včas hovorili o online bezpečnosti rovnako otvorene, ako im vysvetľujeme hrozby reálneho sveta.
Je ešte potrebné zdôrazniť, že je veľký rozdiel dať dieťaťu mobil na spojenie sa s rodičmi, možno na hry, fotenie a je rozdiel mu s ním povoliť neobmedzený prístup na internet či sociálne siete. Oddiaľme preto nákup smartfónu čo najďalej, ako to v rodine zvládame. Pripravme sa potom na ten deň, vytvorme priestor na dôležitú debatu o dôvere, ale aj o pravidlách. Stanovme deťom hranice a tiež pomenujme následky ich porušovania. Ak dieťa pravidlá nebude rešpektovať, môže nasledovať obmedzenie používania mobilu na určitý čas. Nenazývajme to trestom, ale skôr následkom neplnenia rodinnej dohody. Preto je rozhodujúce, aby o tomto kroku vedelo dieťa vopred.

3. Ako nastaviť časové limity?
Nejde iba o čas – koľko minút či hodín denne trávi s mobilom v ruke. Dôležité je kontrolovať aj ďalšie okolnosti ako je obsah, miesto, priestor, dôvod… Teda, čo dieťa s mobilom robí, aký obsah sleduje, kde sa s mobilom nachádza, čo ho motivuje, či je na to vhodná chvíľa a miesto. Tiež, aký ma vek. Zamyslime sa nad každým svojím dieťaťom zvlášť, skúsme mu našiť pravidlá na mieru. Ku každému veku musíme pristupovať inak.
Dieťa je s mobilom zvyčajne tiché a spokojné, čas rýchlo uteká a ľahko sa môže stať, že sa nám to vymkne spod kontroly. Nechať ho pol dňa bez kontroly – čo, kde, kedy a koľko kliká, pozerá, hrá – je nezodpovedné. Ukážme deťom, že pravidlá platia aj pre nás dospelých, že vieme, aké je dôležité vedieť mobil odložiť. Buďme im vzorom. Vyslovme pred nimi: „Teraz mobil odložím, chcem sa naplno venovať tebe.“
Pomôckou môžu byť aj tzv. nedigitálne zóny – miesta, kde sa mobily nepoužívajú –, napríklad pri jedálenskom stole, v spálni alebo počas rodinných výletov. Mobily by mali byť vypnuté alebo odložené mimo detskej izby minimálne hodinu pred spaním.
4. Škodí mobil mozgu? Nie je lepšie ho zakázať?
Nadmerné používanie mobilu má vplyv na mozog, zvlášť u malých detí. Môžu vykazovať oneskorený rečový prejav, slabšiu slovnú zásobu, neschopnosť sústrediť sa. K správnemu vývinu v tomto veku najviac prospievajú nedigitálne aktivity a blízkosť rodičov.
U starších sa pridáva rovnováha a vedomé používanie mobilu. Zákaz však nie je riešením – deti sa potrebujú naučiť narábať s technológiami zodpovedne. Namiesto príkazov, ktoré je často nereálne dodržať, môže byť úspešnejšou cestou nastaviť si spomínané pravidlá používania. V praxi to znamená nehovoriť iba o tom, čo deti s mobilom nemôžu, ale aj pomenovať, čo majú dovolené a za akých podmienok.
Mnoho rodičov má obavy, že ich dieťa sa môže stať závislé od mobilu, čo je v istom smere pochopiteľné. Aplikácie a sociálne siete sú navrhnuté tak, aby pútali našu pozornosť a vytvárali návykové správanie. Neuverme však predstave, že mobil úplne nahradí tradičné formy priateľstva, zábavy, učenia či relaxu…, že virtuálny svet ovládne život našich detí. Dobrou správou je, že existuje množstvo spôsobov, ako predchádzať vzniku závislosti a budovať u detí zdravé digitálne návyky.
Závislosť často vzniká, keď deti používajú mobil ako únik pred stresom, smútkom alebo nudou. Venujme sa preto ich emocionálnym potrebám, zaujímajme sa o ich pocity a ponúknime im bezpečný priestor na rozhovor.
Deti často nerozumejú, prečo je nadmerné používanie mobilu škodlivé. Vysvetlime im, ako ovplyvňuje ich spánok, sústredenie alebo náladu. Rozprávajme sa o pojmoch ako „digitálna únava“ či „digitálna rovnováha“. Stačí jednoducho: „Keď používaš mobil príliš dlho, tvoje oči a mozog sú unavené a potom sa ti horšie spí. Je čas mobil odložiť.“
5. Pomôžu aplikácie na rodičovskú kontrolu?
Pomôžu nám mať prehľad, ale určite nevyriešia celú výchovu. Aplikácie rodičov nenahradia. Vedia obmedziť čas strávený na zariadení, blokovať nevhodný obsah a sledovať aktivitu dieťaťa. Nemôžu však nahradiť dôveru a komunikáciu. Vysvetlime dieťaťu, prečo kontrolu používame, že nám pomáha ochrániť ich.
Nezabúdajme, že akokoľvek sa ako rodičia rozhodneme, akékoľvek pravidlá mobilu nastavíme a aké vysoké nároky budeme na svoje deti mať, vždy sú to deti a budú konať ako deti. Takže aj pomocou mobilu budú robiť chyby a s najväčšou pravdepodobnosťou sa budú usilovať rodičovskú kontrolu obísť, možno prelomiť heslá… Buďme pripravení ich digitálne omyly zvládnuť. Nemajme od nich očakávania ako od dospelých. A predovšetkým ich nenechávajme v digitálnom svete samé – rozhodnime sa ich sprevádzať aj v tejto dôležitej súčasti ich života.
„Aj maily, esemesky, sociálne siete či čety môžu byť formou plne ľudskej komunikácie. Nie technológia určuje, či je komunikácia autentická, alebo nie, ale ľudské srdce a jeho schopnosť správne používať prostriedky, ktoré má k dispozícii“ (pápež František).
Túto rubriku vám prináša projekt Digitálni rodičia – digitalnirodicia.sk.

Novinka: Konverzačná hra Digitálni rodičia

Jedinečná konverzačná hra, ktorej cieľom je otvoriť digitálne témy v rodinách (o smartfónoch, sociálnych sieťach, influenceroch, aplikáciách,…) Je navrhnutá tak, aby prostredníctvom otázok na kartičkách uľahčila tieto dôležité rozhovory v priateľskej a zábavnej forme.
Hra obsahuje:
- 80 otázok pre deti: Pomôžu rodičom pochopiť, ako ich deti vnímajú digitálne technológie.
- 80 otázok pre rodičov: Otvoria dvere k diskusiám, ktoré deti zaujímajú, ale možno sa ich ešte neodvážili opýtať.
- 50 vedomostných otázok: Zábavným spôsobom otestujú znalosti celej rodiny.
- 36 pexesových kartičiek: Pre najmenších, aby sa aj oni mohli zapojiť do hry.
Otázky na kartičkách sú prekonzultované a schválené tímom psychológov.
Viac na www.digitalnirodicia.sk/hra