5 dôvodov, prečo komerčné Vianoce nemusia byť katastrofa

5 dôvodov, prečo komerčné Vianoce nemusia byť katastrofa
Uznávam, že Vianoce by si zaslúžili menej komercie a väčšiu hĺbku. Druhý najväčší sviatok kresťanstva totižto ponúka svetu neskutočne dôležitý odkaz lásky, pokoja, štedrosti a radosti. Nemôžeme kapitulovať, zatvoriť sa za brány kostolov a tichučko frflať. O krásu Vianoc treba bojovať aj vtedy, keď zostanú komerčnými.

Dlhé roky sa sťažujeme, že Vianoce sa zmenili na komerčný sviatok. Čokoládových Mikulášov a adventné kalendáre môžeme nakupovať približne od októbra, v televíziách sa dlhé mesiace točia zasnežené reklamy a všetky možné aj nemožné firmy prichádzajú s neodolateľnými sviatočnými akciami. Mnohí sa pýtajú, kde v tom všetkom hurhaji zostáva miesto pre Ježiša. Kam zmizol Betlehem a jasle, pastieri, Mária a Jozef. Kam sa stratila vianočná nádej? Naozaj sme ju predali za lesklú pozlátku?

Je to len a len na nás. Buď sa rozhodneme prenechať Vianoce obchodom, pesničkám a peniazom, alebo skúsime z najkrajších sviatkov roka vydolovať to dobré. To podstatné. Privítať Krista aj v dvadsiatom prvom storočí a nenechať si ho pre seba. O dobrú zvesť sa treba podeliť!

 

Buďte dobrí, ak môžete

Svätý Filip Neri dával svojim zverencom prostú, ale cennú radu: „Buďte dobrí, ak môžete“. Jeho slová isto treba prijímať s dávkou zdravého humoru, ale to neznamená, že neukazujú správnym smerom. Svet nikdy nebude dokonalý. Nesmie nás to však odradiť! Ak nájdeme uprostred chaosu „moderných“ Vianoc ostrovčeky dobra, vyzdvihnime ich. Pripomínajme si to podstatné a nenásilným spôsobom pomáhajme svetu spoznať zdroj všetkej radosti, pokoja a štedrosti práve v dieťati Ježišovi. Niet inej cesty, ako nestratiť hĺbku Vianoc a zároveň sa nevzdať kresťanskej misie.

Buďme dobrí, ak môžeme, a slávme čo najhlbšie a najpožehnanejšie Vianoce, aké môžeme. Chce to trpezlivosť a nemalú dávku optimizmu. I keď… prečo hovoriť o optimizme. Bavme sa radšej o nádeji. Vianoce sú predsa len sviatkami nádeje. Tak prečo nedúfať, že aj v tomto novom tisícročí sa ľudia dokážu predrať húšťou marketingu a objaviť nenápadný poklad. Tu je päť dôvodov, prečo ani komerčné Vianoce nemusia byť totálnou katastrofou.

 

  1. Trvajú dlhšie

Obráťme jednu z najčastejších výčitiek voči komerčným Vianociam na dobro! Keď už v novembri vidíme v televízii zlaté prasiatko, prečo by sme v tom istom čase nemohli začať spomínať na Máriu. Mladú ženu v pokročilom štádiu tehotenstva, ktorá netušila, čo všetko ju a jej dieťa čaká. Dôverovala Bohu, ale priveľa otázok zostávalo nezodpovedaných. Bála sa? Bolo by to pochopiteľné. Ako veľmi sme jej podobní v neistote, ktorú každodenne zažívame. Zahrňme ju do našich duchovných životov a učme sa od nej prijímať Ježiša, prijímať Boží plán.

V novembri zvyčajne spomíname na duše v očistci. V súvislosti s Vianocami však môžeme do našich modlitieb zapojiť aj svätého Jozefa. Ježišovho otca a ochrancu. Patróna dobrej smrti. Pomôže nám prepojiť Spomienku na všetkých verných zosnulých s vianočnou atmosférou, ktorou v tej dobe už žije svet marketingu.

 

  1. Sme štedrí

Nezabúdajme, že počas Vianoc sme štedrejší než inokedy. Nielen čo sa týka darčekov pre našich najbližších. Mnohí ľudia oslavujú Ježišovo narodenie tak, že obetujú viac času dobrovoľníckym aktivitám, pomáhajú seniorom, ľuďom bez domova, ale aj chorým a opusteným deťom. Vianoce v spoločnosti zaťaženej na peniaze majú teda isté pozitívum – ľudia sú počas nich ochotnejší podeliť sa o svoje zdroje a pomôcť tým, čo to najviac potrebujú. Akokoľvek skromný je ich príspevok. „Veď kto skúpo seje, skúpo bude aj žať; kto seje štedro, štedro bude aj žať. Každý tak, ako si umienil v srdci; nie zo žiaľu ani z donútenia, lebo veselého darcu Boh miluje.“ (2 Kor 9, 6 – 7)

 

  1. Máme príležitosť ukázať sa v kontraste

Ďalšie z negatív komerčných sviatkov netreba veľmi dlho predstavovať. Ich plytkosť, dôraz na nepodstatné detaily, akými sú cena darčekov a exotickosť jedál podávaných pri vianočnom stole. Losos ani žralok v žalúdku z nás nespravia lepších ľudí. Stíšenie pred dieťaťom v jasliach áno.

Kontrast medzi odkazom kresťanských Vianoc, ktorý zasahuje srdce človeka a dáva mu odpoveď na pálčivé otázky bytia, a komerčnými Vianocami, ktoré zasýtia najnižšie pudy, ale zanechajú človeka rovnako strateného v tme vesmíru, by nemohol byť väčší. Využime to v náš prospech, v Kristov prospech!

 

  1. Deti chcú počuť o Ježiškovi

V neposlednom rade si pripomeňme svetielka radosti, ktoré žiaria v očiach maličkých detí, keď pod stromčekom rozbaľujú vytúžené darčeky. Dalo by sa namietať, že ich rozmaznávame, ale kto má to srdce, aby v tomto krásnom období nedal svojmu dieťaťu aspoň maličkú hračku. Ak si to samozrejme môže dovoliť. Nemusíte im rozprávať siahodlhé báje o Ježiškovi, ktorý nosí darčeky, ale určite im nezabudnite spomenúť Ježiška z betlehemských jaslí.

 

  1. Aký to má všetko zmysel?

Na konci dňa sa mnohí z nás – veriaci i neveriaci, kresťania, ako aj naši blížni z iných náboženských tradícií budú musieť zamyslieť. Na čo to všetko? Sú Vianoce len ďalším spomedzi série plytkých sviatkov, ktoré naplnia peňaženky jednej skupiny ľudí a vyprázdnia peňaženky ostatných, alebo je za nimi čosi viac? Naša odpoveď je jasná a musí hlasno zaznieť. Zmyslom Vianoc je Ježiš. Nádej, ktorú dáva nám všetkým a láska, s ktorou zachraňuje nehodný svet. Sme radostní, sme štedrí a v našich srdciach vládne pokoj. Nepriniesla nám ho čokoláda v krásnej pozlátke, ani drahé darčeky, ale obsiahli sme ho preto, lebo sme v betlehemskom dieťati spoznali nášho Stvoriteľa a Spasiteľa.

Viera+

Najnovší podcast+

Invalid Date

0:00